10.14.2009

illustrative thoughts

Ute och går i höstmörkret.
Möter en man med öppen jacka som stannar med sin cykel.
”- Ursäkta (yviga rörelser)
(Jag måste ta av mig hörlurarna för att höra vad han säger)
Ehh.. jo. ( Han tittar ner i marken för att hitta orden samtidigt som han målar visande med sina händer)
Jo, du vet vattnet. Om man åker ditåt. (Han pekar som att han skulle ha svängt vid nästa korsning)
Mälaren, havet, ehh vågor. (jag hinner tänka att mälaren är långt bort, om det är dit han vill. Han fortsätter;)
Tänk som en båt, som ett utropstecken som skär genom vattnet. (sätter ihop sina fingrar för att illustrera båten som åker fram. Tittar på mig för att få ett medhåll. – Jag nickar förstående)
Det bildas vågor (Gör en stor vågrörelse med sin hand)
Jag nickar förstående igen.
(paus)
Ehh.. det bildas vågor och de går upp och ner på vattnet.
Rör sig in mot land. (gör en helkroppsrörelse för att illustrera att vågen rör sig)
(paus – Han söker ord för att förklara igen, tittar upp och ler lite lätt)
De åker upp och ner och de kan passera ett flöte utan att flytta det. (Han nickar nöjt över sin fina förklaring)
Rör sig upp och ner och i samma rörelse in mot land.
Och - ( här går han upp i ton och visar åter igen att vågorna har en rörelse) sen kraschar de i land. ( gör ett ljud som liknar en granatexplosion från Duke Nukem 3D samtidigt som han med händerna visar den kaos som vågorna orsakar)
(paus- tittar på mig undrande)
Har du tänkt på det nån gång?”

Har vi inte alla det?

Inga kommentarer: