5.12.2009

collective name for ignorance

Foto: rymdteleskopet Hubble
Rymden. Upplever alltid samma existentiella kris när jag måste begrunda rymden. Samma sak händer när jag tänker på tiden, evolution, väldigt små saker och vad jag ska ha på gröten. Rymden är tydligen är ett samlingsnamn för allt som ligger utanför jordens atmosfär, ungefär samma som att man säger att man ska till ”utlandet” om allt som ligger bortanför Danmark. Anledningen till denna samling av stora saker till små ord kan ligga i viljan att överskåda något oöverskådligt, eller så grundar det sig bara i okunskap. Jag menar kunskapen av rymden sträcker sig ju inte lika långt som en med Aspergers syndrom som snöat in på rymden. Man kan kasta sig med ord som månen, mars och ev. någon annan planet som är blå. ”Utlandet” känns ju tryggt, för efter Kanarieöarna så vem vet egentligen var ”utlandet” slutar eller vad det är. Man behöver egentligen inte kunna så mycket, inte den du talar med heller. Man behöver helt enkelt inte verka så obegåvad, fast man egentligen inte har en aning. Jag gillar samlingsnamn.

Inga kommentarer: